Τρίτη, 12 Ιουλίου 2011

Γνωρίζοντας το Harzer Roler

Γνωρίζοντας το Harzer Roler




H ιστορια των χαρτζ ειναι λιγο πολυ γνωστη απο τοτε που προστατευαν με τη ζωη τους τους εργατες στα ορυχεια της κεντρικης Ευρωπης απ' οπου και καταγονται. Οφειλω ομως να αναφερω οτι προκειται για μια πολυ περηφανη ρατσα πουλιων με εξαιρετικες δυνατοτητες και μοναδικα χαρακτηριστικα, ειναι αλλωστε το μονο καναρινι φωνης που δεν αντιγραφει και δεν αντιγραφεται φωνητηκα απο αλλα. Ως εκ τουτου δεν χρειαζεται δασκαλεμα με την εννοια που δασκαλευουμε τα υπολοιπα, παρα μονο την υπαρξη ''δυνατων '' αρσενικων διπλα στα νεαρα, για τα υπολοιπα θετικα η αρνητικα φροντιζει η προελευση, το ''αιμα'' που λεμε. Ειναι εκπληκτικο το πως ηχει τοσο μελωδικα στα αυτια μας ο ηχος που βγαινει απο το κλειστο ραμφος του και η στρωτη εναλλαγη των φωνων, το περασμα δηλαδη απο τη μια φωνη στην αλλη χωρις κυριολεκτικα ανασα και κενα !
Παντως θεωρειται και οχι αδικα η πιο δυσκολη ρατσα, τοσο στην ακροαση οσο και στον διαχωρισμο των φωνων καθως επισης και στην σταθεροποιηση μιας γραμμης συνεχομενων γενεων κορυφαιας φωνητικης αποδοσης, ισως αυτο το τελευταιο ειναι και η μεγαλυτερη προκληση για τον εκτροφεα καναρινιων φωνης σε συνδιασμο παντα με την αγαπη και το μερακι του για αυτα τα πουλια.
Αναπαραγωγικα δεν διαφερει απο τις αλλες ρατσες με τα οποια καλα η στραβα, καλο συνηθως ειναι οτι ζευγαρωνουν ευκολα επιτυχως (υψηλη γονιμοτητα) χωρις ιδιαιτεροτητες, συχνα ομως πονοκεφαλιαζουμε απο απογονους που δεν ερχονται απο τα επιθυμητα ζευγαρια (βαση γεννετικης) γιατι δεν ταιριαζουν ευκολα (ως χαρακτηρες) και μουλαρωνουν στη συνεχεια, το μεγαλυτερο ποσοστο παντως ειναι αρκετα ευκολα στο ζευγαρωμα. Προσωπικα θεωρω σαν ικανοποιητικο για ενα ανταγωνιστικο κοπαδι να αριθμει 5-10 αρσενικα και 10-20 θηλυκα για να υπαρχει πληθωρα επιλογων σε καποιον που ασχολειται με διαγωνισμους και επισης να δημουργει το δικο του αιμα, τη δικια του γραμμη μεσα παντα απο σωστα πλανα γεννετικης, ξαναλεω μιλαω για ανταγωνιστικο κοπαδι υψηλων απαιτησεων και δυνατοτητων, αυτο μπορει να πηγασει απο πολυ μικροτερο αριθμο πουλιων με σωστο σχεδιασμο, σωστες κρισεις των πουλιων και ιδανικα ζευγαρωματα. 

Εδω και καμποσα χρονια αρχης γενομενης απο την γεννετειρα του Γερμανια και καποιες κοντινες συνορευουσες περιοχες εχει καθιερωθει μια γραμμη κατα βαση 4φωνικων πουλιων και αυτο εχει περασει και σε ολους τους επισημους διαγωνισμους. Με τον ορο τετραφωνικα εννοουμε τα χαρτζ που λενε κυριως τις 4 βασικες φωνες
HOLROLLEN-KNORREN-HOHLKLINGELN-PFEIFEN
αποφευγοντας τις δευτερευουσες που δεν ειναι σε καμια περιπτωση αρνητικες
WASSERTOUREN-SCHOCKELN-GLUCKEN-KLINGELROLLEN-KLINGELN
Καλως η κακως αυτη η γραμμη επικρατει οποτε προς αυτη την κατευθηνση στρεφονται και οι εκτροφεις αν και αποψη μου ειναι να κραταμε μια ''πισινη'' και σε στοκ πουλιων με διαφορες φωνες (εχει ο καιρος γυρισματα).
Ως πιο εξειδηκευμενοι συλλογοι στην Ελλαδα στα καναρινια χαρτζ ειναι ο ΣΥΚΒΕ της Θεσσαλονικης και ο ΕΟΚ Harzer των Αθηνων και οι δυο με πολυ καταξιωμενους εκτροφεις με πραγματικα κορυφαια πουλια και οσοι ριξουμε μια ματια σε αποτελεσματα διαγωνισμων θα καταλαβουμε και το πολυ υψηλο επιπεδο τους με τους τιτλους να κρινονται κυριολεκτικα στον ποντο καθε χρονο.
Διατροφικα οι αναγκες τους δεν διαφερουν απο τις υπολοιπες ρατσες φωνης, πλην των αυξημενων αναγκων σε ρουμπσεν την εποχη της εκπαιδευσης και των διαγωνισμων κι αυτο γιατι τους βοηθαει να καθαριζουν ''τα νερα'' οπως λεμε στη γλωσσα των χαρτζ, καποια βραχναδα που παρουσιαζουν ως νεαρα για να το πω πιο κατανοητα.
Η εκπαιδευση τους απαιτει πολυ χρονο κυριως για να εξοικιωθουν με την ανθρωπινη παρουσια κοντα τους και τις εναλλαγες στο στησιμο των 4αδων, ειναι ομως χρονος που τον κερδιζουμε απο την απουσια της διδασκαλιας που στα χαρτζ δεν ειναι απαραιτητη τουλαχιστον με την εννοια που ειναι στα μαλινουα και στα τιμπραντο, εχω αναφερθει πιο πανω σχετικα. Λιγη επιπλεον προσοχη πρεπει να δειξουμε στο θεμα της εκπαιδευσης σε ημιφως και σε σκοταδι οπου χρειαζονται πιο σκληρη εκπαιδευση και πιο πολλες ωρες συσκοτισης τουλαχιστον απο τα τιμπραντο, για τα μαλινουα επιφυλασσομαι.
Tα θεωρώ  αδικημενα αυτα τα πουλακια και ειναι ευχης εργον να τα γνωριζουν οσοι αγαπανε το χομπυ κι ας μην γινουν εκτροφεις ολοι.Η καλη εντυπωση ομως μετραει και πιστευω οτι μπορει να αναβαθμιστουν καποια στιγμη και να εξαπλωθουν σε πιο ευρεια κλιμακα και στη χωρα μας. 


Κρατησα για το τελος το πιο εξειδικευμενο κομματι της ιστοριας...ενα μερος αυτης ειναι ''κοινο χαρακτηριστικο'' με τις αλλες δυο ρατσες φωνης και αφορα στην αναπτυξη των νεαρων τραγουδιστων και το να τους αναγουμε σε πρωτοκλασσατα πουλια. Πανω σ' αυτο λοιπον καλο ειναι να απομακρυνονται τα θηλυκα απο τον χωρο των μικρων οπως και καποιοι αρσενικοι που θεωρουμε οτι μπορει να επηρεασουν περισσοτερο αρνητικα παρα θετικα. Στο μετρο του δυνατου απομακρυνουμε στην πορεια και οσα μικρα θηλυκα εχουμε μολις ξεχωρισει το φυλο τους.
Προσωπικα εχω τα νεαρα στον ιδιο χωρο μονο με τα αρσενικα του ειδους τους αντικρυστα και σε σχετικα κοντινη αποσταση (περιπου 1m), τα μεν μικρα σε κλουβα πτησης, τα δε ενηλικα αρσενικα σε ατομικα κλουβια. Αν το καλοσκεφτουμε αυτη ειναι και η αρχη της διδασκαλιας τους μιας και ''αγοραζουν'' απο τους αρσενικους απο πολυ μικρα. Οι νεαροι παραμενουν σε κλουβα πτησης μεχρι και τα τελη Σεπτεμβριου...και τοτε αρχιζουν τα δυσκολα. Τα πουλια πρεπει να τοποθετηθουν σε μικροτερα κλουβια, πολλοι τα βαζουν σε κλουβια λιγο μεγαλυτερα απο αυτα του διαγωνισμου για λιγο διαστημα ωστε να εχουν πιο ομαλη προσαρμογη, ειδαλως μπαινουν απ' ευθειας στα λεγομενα ''χαρτζοκλουβα'' οπου και θα παραμεινουν μεχρι τα μεσα Δεκεμβριου, ασχετα ποια θα συμμετεχουν σε αγωνες και ποια οχι, τα αρσενικα περναν ΟΛΑ αυτη τη διαδικασια. Αφηνουμε λιγες μερες προσαρμογης με τα πουλια να μπορουν να βλεπονται και μετα σπρωχνουμε τα κλουβακια πιο μεσα ωστε τα χωρισματα της βαλιτσας μεταφορας (η αλλιως τα χωρισματα που βαζουμε εμεις αναμμεσα στα κλουβια) να εμποδιζουν τα πουλια να βλεπονται. Δινουμε παλι λιγο χρονο προσαρμογης (1 εβδ.-10 μερες) και μετα...σκοταδι...πολυ σκοταδι. Το χαρτζ ειναι πουλι που ''σηκωνει'' το πολυ σκοτεινιασμα, βεβαια καλο ειναι να γινει αυτο σταδιακα για καλυτερη προσαρμογη οπως και καθε αλλαγη που κανουμε στα πουλια. Απο την ωρα που μπαινουν στα μικρα κλουβακια αρχιζει και αυξανεται και η ποσοτητα ρουμπσεν στην διατροφη τους. Οι ενηλικοι εν τω μεταξυ συνεχιζουν το εργο τους εχοντας τελειωσει πλεον και αυτοι με την πτερορροια ενω την ιδια ωρα οι νεαροι μεσα απο τα κλουβακια τους και σε συνθηκες απο ημιφως εως και πληρες σκοταδι, ποτε στηνουν αυτι και ποτε σιγονταρουν. Εδω να διευκρινησω τον τροπο που σκοτεινιαζουμε τα πουλια, υπαρχουν 3 μεθοδοι και καθενας εχει τα αποτελεσματα του, καλο ειναι να εχουμε την ευχερεια να χρησιμοποιουμε τουλαχιστον τους 2.
Α) Κουρτινα...η ενα κομματι πολυ σκουρο πανι οσο το δυνατον απροσπελαστο απο το φως, ειναι το ιδανικο ξεκινημα τοποθετοντας το σε μια αποσταση 10 περιπου εκατ. απο τα κλουβακια ωστε να επιτρεπει λιγο φως να το διαπερνα και κατοπιν το βαζουμε πιο κοντα για πιο σκοτεινη κατασταση.
Β) Ντουλαπα... με ενσωματομενα χωρισματα ωστε να δεχεται 1 κλουβακι σε καθε χωρο επι 5 κλουβακια κατα μηκος και αντιστοιχα 5 καθ' υψος, και για οποιους πιανουν τα χερια τους προσαρμοζεται στις αναγκες τους. Σημαντικο ειναι να διαθετει τρυπες εξαερισμου και πορτες. Η ντουλαπα βοηθαει και στην προσομειωση συνθηκων διαγωνισμου λογω του οτι συνυπαρχουν πολλα εγκλειστα πουλια μαζι.
Γ) Βαλιτσα μεταφορας-εκπαιδευσης-διαγωνισμου...η γνωστη βαλιτσα με τις 4 θεσεις (σε σειρα για χαρτζ), κλεινουμε τα πορτακια που διαθετουν τρυπα για εξαερισμο και λιγο φως και μετα απο μερικες μερες βαζουμε και το εξωτερικο καλυμα που χρησιμοποιηται στην μεταφορα ωστε να εχουμε πληρες σκοταδι. Παρομοιαζουμε και εδω συνθηκες αγωνα ωστε τα πουλια να συνηθηζουν.
Σε καθε περιπτωση απαιτηται η σταδιακη μειωση των ωρων φωτισμου και το ανοιγμα αρχικα ολων των πουλιων μαζι και εν συνεχεια τα ανοιγουμε τμηματικα, κατα ομαδες και οσο το δυνατον σε διαφορετικη ωρα καθε φορα για μιση ωρα την καθε ομαδα. Ετσι σχηματιζονται σιγα σιγα οι 4αδες που ταιριαζουν τοσο φωνητικα οσο και στον συγχρονισμο και αφου σχηματιστουν και αυτες ερχεται η ωρα του ''στησιματος''.
Ο κανονας λεει οτι ο ''αρχηγος'' της ομαδας η αλλιως ''οδηγος'' τοποθετηται στη θεση 3 (αριθμηση παντα απο πανω προς τα κατω) και απο εκεινον κατευθηνεται ολη η ομαδα και συνηθως αυτος ειναι που εχει την καλυτερη HOLL. Στην θεση 4 προτιμαμε την καλη PFEIFEN (φλαουτα), οσο για τις αλλες 2 θεσεις ( την 1 και την 2 ) στο 2 προσωπικα προτιμω μια καλη αλλα οχι ''σκληρη'' KNORR και στο 1 ειτε το πιο σιγανο ειτε καποιο που συγχρονιζεται πολυ καλα με τα υπολοιπα και εχει εξισου καλες ολες τις φωνες. 


Kουκουβέτσιος Γιώργος
ΕΟΟ Τ-34

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.