Τετάρτη 18 Ιανουαρίου 2012

Η εκπαίδευση του waterslager -malinois



Μετά το τέλος της αναπαραγωγικής περιόδου ,τα νεαρά καναρίνια πρέπει να μεταφερθούν σε μεγάλες κλούβες,για να μπορουν να πετούν ,άνετα ,να δυναμώσουν και να πάρουν τα πρώτα ακούσματα. Στη φάση αυτή πρέπει να μας απασχολούν 2 πράγματα:
Α)Προφυλάξεις για τη σωστή ανάπτυξη των νεαρών καναρινιών
Β)τρόποι εκπαίδευσης

Προφυλάξεις για τη σωστή ανάπτυξη των νεοσσών
Για το θέμα αυτό πρέπει να έχουμε υπόψιν μας ότι τα νεαρά καναρίνια είναι πιο εύκολο να αρρωστήσουν όταν είναι σε ηλικία 6-9 εβδομάδων. Έχοντας ως βασική αρχή ότι η πρόληψη προηγείται της θεραπείας πρέπει :
-Να ανανεώνουμε καθημερινά το νερό στις ποτίστρες
-Να δίνουμε τροφή πρώτης ποιότητας
-Να καθαρίζουμε συχνά τα κλουβιά και να διατηρούμε τη άμμο καθαρή
- Να πλένουμε τουλάχιστον μια φορά το μήνα τα κλαδάκια με νερό και απολλυμαντικό
- όποιο καναρίνι παρουσιάζει συμπτώματα ασθένειας πρέπει να απομονώνεται από τα υπόλοιπα
Τα νεαρά καναρίνια μετά από 2 περίπου μήνες παραμονής στις κλούβες ,έχουν δυναμώσει αρκετά αλλά κάπου εκεί ξεκινά η περίοδο που αλλάζουν το φτέρωμα τους.Γιαυτό το χρονικό διάστημα εκτός από τη βασική τροφή πρέπει να δίνουμε και αυγοτροφή καθώς έχουν ανάγκη σε αυτή τη φάση πρωτεινες και βιταμίνες.
Το τέλος της πτερόριας κάτω από φυσιολογικές συνθήκες πρέπει να γίνεται από τέλος Σεπτεμβρη εώς τέλος Οκτώβρη ,ανάλογα με το χρόνο γέννησης των νεαρών. Με το τέλος της πτερόριας πρέπει να διαχωρίσουμε τα αρσενικά από τα θηλυκά ώστε να ξεκινήσουμε τη διαδικασία της εκπαίδευσης. Εδώ πρέπει να τονίσουμε ότι πέρα από τις αξίες που θα κληρονομήσουν τα νεαρά πουλιά από τους γονείς τους λόγω κληρονομικότητας ,σημαντικό ρόλο στην εκμάθηση του τραγουδιού παίζει και ο κατάλληλος δάσκαλος που χρησιμοποιείται ως ζωντανό παράδειγμα. Η διαδικασία της εκπαίδευσης περιλαμβάνει τα παρακάτω στάδια :
-επιλογή των νεαρών αρσενικών
-τοποθέτηση τους σε ατομικά κλουβιά
-τοποθέτηση σε ημιφώς
-τοποθέτηση 1 ή 2 δασκάλων της ίδιας παντα κατεύθυνσης
Κάτω από αυτές τις συνθήκες τα νεαρά καναρίνια δε κάνουν τίποτε άλλο από το να ακούν και να μιμούνται. Τα νεαρά αρσενικά με τα ατομικά τους κλουβάκια τα τοποθετούμε σε ειδικά ράφια.Την πρώτη εβδομάδα αφήνουμε τα καναρίνια να βλέπονται μεταξύ τους ώστε να αποφύγουμε το υπερβολικό στρες. Τη δεύτερη εβδομάδα βάζουμε ανάμεσα στα κλουβιά διαχωριστικά από χαρτί ή ξύλο για να μη βλέπονται μεταξύ τους ενώ προχωράμε στη σταδιακή συσκότιση με μια σκούρα κουρτίνα μπλε ή πράσινου χρώματος. Ο αρχάριος εκτροφέας πρέπει να έχει υπόψη  του τα εξής :
-    Πρέπει επιλέγει το δάσκαλο με μεγάλη προσοσή ανάμεσα από τα καλύτερα αρσενικά που έχει
-    Ο δάσκαλος πρέπει να είναι πατέρας ή στενός συγγενείς με τα νεαρά που θα εκπαιδευτούν
Η θερμοκρασία του χώρου εκπαίδευσης δε πρέπει να πέφτει κάτω από 15-18 βαθμούς Κελσίου. Επίσης πρέπει να προσέξουμε τα εξής :
-Καναρίνια με συμπτώματα αδιαθεσίας πρέπει να απομονώνονται σε άλλο χώρο
-Η υγεία των καναρινιών πρέπει να ελέγχεται κατά τακτά  χρονικά διαστήματα
-Να αποφεύγονται οι παχυντικές τροφές
-Να μην υπάρχουν θόρυβοι ενοχλητικοί ή άσχετοι με το ρεπερτόριο τους
-Να καθαρίζονται συχνά τα κλουβάκια καθώς και τα σκεύη τροφής –νερού


Τρόποι εκπαίδευσης
Μετά από μερικές εβδομάδες παραμονής στα κλουβάκια εκπαίδευσης αλλά και στο ειδικό ράφι ,μπορούμε να έχουμε μια πρώτη εικόνα της αξίας των νεαρών αρσενικών. Όλα εκείνα που παρουσιάζουν σοβαρά ελαττώματα στο τραγούδι θα πρέπει να απομακρύνονται αν και μερικοί εκτροφείς προτιμούν να  τα βάζουν στο απόλυτο σκοτάδι ώστε να ακούν μόνο και να μην κελαηδούν.
Η εκπαίδευση γίνεται βγάζοντας τα κλουβιά που έχουμε στο ράφι ανα τετράδες. Τα τοποθετούμε σε ένα δωμάτιο με τεχνικό (ηλεκτρικό) φωτισμό και τα αφήνουμε περίπου μισή ώρα. Αυτό πρέπει να επαναλαμβάνεται αρκετές φορές μέσα στη μέρα ώστε :
-την ανθρώπινη παρουσία και να μην φοβούνται τον κριτή
-να τραγουδούν τη στιγμή που εμείς θέλουμε
Τα κλουβιά μπορούν να τοποθετηθούν σε οποιαδήποτε επίπεδη επιφάνεια κάθετα το ένα πάνω στο άλλο για να μην βλέπονται μεταξύ τους . Τρόπος τοποθέτησης της τετράδας ή καλύτερα του stam ,αν και δε υπάρχουν σταθεροί κανόνες δεν είναι τυχαίος. Έτσι καλό είναι να βάζουμε το καλύτερο πουλί κάτω στη θέση D  γιατί δε φοβάται και ακούγεται καλύτερα .Εκέινο το πουλί που χαλάει κάπως την αρμονία το βάζουμε στη θέση Α πάνω γιατί ακούγεται λιγότερο άσχημα.Το πιο φοβισμένο και πιο ανήσυχο το βάζουμε στη θέση Β και στη θέση C βάζουμε το δεύτερο καλύτερο.

Πριν κλείσουμε θέλω να σας επισημάνω τα εξής :
Α) όσο περισσότερο εκπαιδεύονται τα καναρίνια σε αυτή τη φάση , τόσο καλύτερα θα κελαηδούν όταν ενηλικιώθούν
Β) Ένα καναρίνι δεύτερης κατηγορίας μπορέι να έρθει πρώτο με την κατάλληλη εκπαίδευση ,ενώ ένα καναρίνι καλής πάστας θα έρθει τελευταίο αν δεν εκπαιδευτεί σωστά.
Γ)Θα πρέπει να προσπαθήσουμε να έχουμε τελη Νοέμβρη καναρίνια που κελαηδούν παντού ,μπροστά σε οποιονδήποτε και θα πρέπει να κελαηδούν όλο το ρεπερτόριο
Δ)Για να εκπαιδέυσουμε το waterslager σωστά θα πρέπει να γνωρίζουμε όλο το ρεπερτόριο τους και να υπάρχει μουσική αίσθηση στο ελάχιστο
Ε)¨Ένα καναρίνι που δε κελαηδά στην εκπαίδευση είναι πολύ δύσκολο να κελαηδίσει και στη διάρκεια της κρίσης στο διαγωνισμό
Στ)Δεν υπάρχει κανενας  λόγος απογοήτευσης με τα πρώτα μέτρια αποτελέσματα .Αντίθετα ξεκινωντας από την αρχή με ζήλο θα έχουμε πάντα ικανοποίηση και επιτυχίες.

Καλή επιτυχία !

Το συγκεκριμένο άρθρο γράφτηκε από τον κύριο Αχιλλέα Σαρακατσάνο και παρουσιάστηκε στο δέυτερο τεύχος της ΕΟΟ : Καναρίνια και πτηνά συντροφίας  τον φθινόπωρο  του 1998

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.